×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
false

هر روشی غیر از کوپن؛ گویی این شعار کلیدی مسئولان برای توزیع اقلامی است که برای تنظیم بازار به کشور وارد کرده‌اند.

به گزارش «تابناک»؛ پس از ایده استفاده از کارت ملی برای توزیع گوشت‌های وارداتی ـ که چندان ایده موفقی نبود ـ و پس از آنکه صف‌های عریض و طویل خرید گوشت در مراکز توزیع، توجه همگان را به خود جلب کرد و بر ناخوشایند بودنش تأکید شد، حالا قرار است ایده جدیدی برای این امر به کار گرفته شود.

موضوعی که ساعاتی پیش روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت و حکایت از فروش گوشت تنظیم بازار با استفاده از کدپستی داشت؛ ایده‌ای که هرچند عجیب به نظر می‌رسید، ظاهرا واقعی بود و در دست اجرا؛ این را می‌شد از تأمل در اخبار منتشره دریافت.

خبری که ابتدا از مشهد مخابره شد و حکایت از توزیع اینترنتی گوشت با استفاده از کدپستی در این شهر داشت؛ رویدادی که علی غفوری‌مقدم، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی این گونه به آن واکنش نشان داد: «رسماً و کتباً دستوری به استان ابلاغ نشده و اطلاعات ما در حد خبری بوده که از رسانه‌ها پخش شده است.»

واکنشی که کمی پس از بازتاب آن در رسانه ها، به خبر دیگری گره خورد که این بار مرجع اعلام آن رضا سالمی، مدیرکل امور دام استان تهران بود و به نوعی حکایت از تصمیمی کلان در خصوص توزیع گوشت‌های تنظیم بازار داشت؛ تصمیمی برای تغییر شیوه سنتی توزیع این کالا به شیوه‌ای مدرن و امروزی؛ تعریفی که ناخودآگاه ذهن را به سمت اینترنت می‌کشاند.

آن گونه که مدیرکل امور دام استان تهران به تسنیم گفته، دو سایت اینترنتی به این منظور شکل گرفته اند که قرار است توزیع اینترنتی گوشت را از روز پنجشنبه آغاز کنند. دو فروشگاه اینترنتی با نام‌های «یخچال» و «به روز رسان» که قرار است براساس کدپستی و سایر مشخصات، گوشت مورد نیاز مردم را جلوی درب منازل به ایشان تحویل دهند. با این یادآوری که نرخ گوشت در آن‌ها روزانه تعیین و اعلام می‌شود و نرخ ثابتی نیست.

شیوه‌ای که مسئولان امیدوارند با آن در توزیع عادلانه گوشت‌های تنظیم بازار موفق‌تر عمل کرده و موفق به مهار روزافزون قیمت این کالا شوند. تدبیری که قرار است در کنار آن، تدابیری مانند وارد کردن دام زنده هم پیگیری شود تا قیمت گوشت کاهش یافته و مهار شود. رویدادی که وعده تحقق آن درباره قیمت بسیاری از کالا‌ها در کشورمان داده شده، اما کمتر منجر به موفقیت شده است.

وعده‌ای که این بار متفاوت از همه وعده‌ها به نظر می‌رسد، چون قرار است پای اینترنت و فروشگاه مجازی در میان باشد و از آن مهم تر، توزیع به شیوه تحویل در منزل باشد. دورنمایی مثبت که البته نگرانی در خصوص تحقق آن هم کم نیست، به ویژه اگر بدانیم توزیع کنندگان گوشت، نه تنها تجربه خوبی در توزیع به شیوه سنتی ندارند، که اساسا با اینترنت و فروشگاه اینترنتی هم بی ارتباط بوده‌اند.

مسائلی که موجب می‌شود پیش داوری‌ها درباره توزیع اینترنتی گوشت تنظیم بازار، چندان مثبت و امیدبخش نباشد و این پرسش را به وجود آورد که اگر این بار هم پروژه مهار و کاهش قیمت شکست خورد چه خواهد شد؟ آیا قرار است به سراغ ایده‌هایی مانند توزیع بر اساس رقم سمت راست کد ملی یا مثلا توزیع محله‌ای برویم؟ آیا بهتر نیست به جای همه این آزمون و خطاها، به همان نظام توزیع کوپنی (بخوانید کالابرگی!) برویم که دست کم در قیاس با ایده‌های جدید، جواب پس داده است؟!

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true

بت اسپات