×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
false

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: کشوری که با این حجم از تهدید، تحریم و فشار اقتصادی و سیاسی و روانی مواجه است، باید نیروی مسلح مقتدر، توانا به روز و بصیر داشته باشد تا بتواند چتر مهم امنیتی و دفاعی را برای کشور فراهم کند.

به گزارش «تابناک»، سرلشکر پاسدار محمدحسین باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صبح سه شنبه در سومین همایش نگهداری و تعمیرات (نت) نیروهای مسلح که در دانشگاه هوایی شهید ستاری برگزار شد، اظهار کرد: شاید ما به دلیل قرار گرفتن در مرکز انقلاب، خیلی به عظمت آن آگاه نباشیم و دیگرانی که از دور به این انقلاب نگاه می‌کنند، اهمیت آن را متوجه شوند و قدر بدانند.

وی با اشاره به وابستگی‌های نظامی ایران به کشورهای خارجی در پیش از انقلاب اسلامی، گفت: وقوع انقلاب در چهل سال پیش یک معجزه الهی بود. ارتش آن روز باید در جهت استراتژی آمریکا استقرار پیدا می‌کرد و سازماندهی می‌شد و دفاع مردم جایگاه اندکی در راهبردهای آن زمان داشت. آمریکا و دیگران در آن زمان به هیچ وجه تصور انقلاب با رویکرد اسلامی را در ایران نمی‌کردند، اما با تلاش و ایثار تک تک ملت، انقلاب شکل گرفت و به پیروزی رسید و به دنبال آن تحولات بزرگی در منطقه و جهان اتفاق افتاد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: انقلاب با خود استقلال و خودکفایی را به همراه آورد و به مردم و نیروهای مسلح راه و رسم خود اتکایی آموخت. بعد از آن هم در مقطع تاریخی، دشمنان هر آنچه می‌توانستند انجام دهند را علیه ایران انجام دادند و در اینکه می‌توانستند علیه جمهوری اسلامی اقدامی انجام دهند و ندادند، هیچ منتی بر ما ندارند؛ آنها انواع اقدامات را انجام دادند، اما این ملت روز به روز توفنده‌تر از قبل راه خود را ادامه داد.

سرلشکر باقری افزود: ملتی که حقارت شکست از روسیه در ۱۸۱۲ و ۱۸۲۸و معاهده‌های ننگین گلستان و ترکمانچای، حقارت در اختیار قرار گرفتن در دست قدرت‌های بزرگ در دو جنگ جهانی اول و دوم را به خاطر دارند و نیز در دوره سیاه پهلوی حق هیچ گونه اظهار نظر و تصمیم گیری مستقلانه را نداشت، به دوره‌ای رسیده که در تمام ابعاد، خودش فکر می‌کند، با مردمش مشورت می‌کند و تصمیم می‌گیرد و روز به روز در حال پیشرفت است.

وی با طرح این پرسش که کدام کشور در منطقه و جهان است که چنین تصمیم گیری مستقلانه را انجام می‌دهد، گفت: در این زمینه امروز اروپایی‌ها اعلام می‌کنند که توان ایجاد یک شرکت اقتصادی در برابر تحریم‌ها و اجرای کامل تعهدات خود در برجام را ندارد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اظهار کرد: بررسی همه شاخص‌ها و سنجه ها، نشان می‌دهد، امروز ملت ایران ـ چه در مقایسه با ۴۰ سال پیش و چه در مقایسه با دیگران ـ قابل قیاس نیست و این پیشرفت‌ها در نیروهای مسلح چشمگیرتر از سایر زمینه هاست. واقعیت این است، وضعیت امروز ما در بخش دفاع ـ که تحریم کامل بوده ایم و این تحریم روز به روز بیشتر شده ـ قابل مقایسه با قبل نیست.

سرلشکر باقری در ادامه با تأکید بر اهمیت نگهداری و تعمیرات نیروهای مسلح گفت: اگر طراحی و تحقیق و تولید نمونه موفق و تکثیر سلاح‌ها و تجهیزات اقدامی معجزه بار در وضعیت امروز کشور ماست، سرپا نگه داشتن تجهیراتی که از گذشته به ارث برده ایم چیزی کمتر از آن نیست.

وی تصریح کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مسئولیتی بسیار مهم در کشور بر عهده دارند؛ کشوری که با این حجم از تهدید، تحریم و فشار اقتصادی و سیاسی و روانی مواجه است، باید نیروی مسلح مقتدر، توانا به روز و بصیر داشته باشد تا بتواند چتر مهم امنیتی و دفاعی را برای کشور فراهم کند و در ذیل آن، همه فعالیت‌های ملی در جای جای کشور با آرامش کامل انجام شود. اگر در کشور ما خداوند باید عبادت شود، این عبادت الهی در سایه امنیت و آرامش و ثبات است، اگر فعالیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی و سیاسی انجام می‌شود، به دلیل آرامش است و اگر امروز کسی ادعا دارد به‌ خاطر نا امنی در هرجایی از کشور قادر نیست فعالیت فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی انجام دهد، این ادعا را مطرح کند تا ما در برابر آن پاسخگو باشیم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: در مرزهای زمینی و دریایی و هوایی ما و نیز در خطوط کشتیرانی، با تلاش فرزندان ملت در نیروهای مسلح امنیت و ثبات و پایداری موج می‌زند و خدا را شاکر هستیم که در منطقه‌ای که ناامن‌ترین منطقه جهان است، در کشور ما پیشگیری امکان پذیر است و ثبات و امنیت پایداری دارد و قوای سه گانه و بخش خصوصی به راحتی می‌توانند کار خود را پیش ببرند.

بر اساس این گزارش، سرلشکر باقری اظهار کرد: در نیروهای مسلح برای حفظ این امنیت و اقتدار، اقدامات و راهبردهای بسیار اساسی در قدرت افزایی و استقرار و پایداری امنیت و دفاع از کشور در برابر تهدیدات و شکست دادن قطعی هر دیوانه‌ای که بخواهد در مرزها اقدامی انجان دهد، مسئولیت داریم؛ در این زمینه باید هم توانمان را روز به روز ارتقا دهیم و هم باید این توان را همواره آماده داشته باشیم؛ این آمادگی در وسعت کشور ما و در مواجهه با تنوع تهدیدات و در اختیار نداشتن تقریباً هیچ گونه منابع خارجی، مستلزم داشتن برنامه ریزی در حوزه نگهداری و تعمیرات تجهیزات است.

وی افزود: ما باید نیروهای مسلح کم هزینه‌ای برای کشور باشیم و این گونه است؛ یک مقایسه سرانگشتی با دشمنان و کشورهای اطراف نشان می‌دهد که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، نیرویی کم هزینه برای کشور است. نیروهای مسلح آمریکا که دشمنی بی‌نهایتی با ما دارد، سالانه بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار را در اختیار دارد. برخی کشورهای منطقه‌ای نیز که سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه می‌کنند، تنها مأموریت‌شان دشمنی با اسلام است، اما ما شاید نیروی مسلحی با هزینه ۷ تا ۸ هزار میلیاردی داریم. نیروهای مسلح ما در قیاس با مسئولیتی که دارد، منابع بسیار اندکی را هزینه می‌کند که از افتخاراتش است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: ما نیروی مسلحی هستیم که در کنار پیش روندگی خود در انقلاب اسلامی، جزو بخش‌های پیش برندگی نظام نیز هستیم. خودکفایی و خوداتکایی افتخار نیروهای مسلح است. ممکن است به دلیل اینکه برخی از طرح‌های تحقیقاتی به نتیجه نرسیده است، نیارهایی به خارج داشته باشیم، اما امروز بیش از ۹۰ درصد تجهیرات مورد نیاز در داخل تولید می‌شود.

سرلشکر باقری گفت: ما نیروی مسلحی هستیم که روی پای خود ایستاده ایم، اما بزرگترین افتخار دشمنان قسم خورده ما این‌است که پول ملتشان را در اختیار امپریالیسم قرار دهند تا خلبانان‌شان فقط هواپیمایی را براند، اما امروز خلبانان ما در کابین خلبانی می‌نشیند که به دست هم‌رزمان خودش تولید شده، و رزمنده موشکی ما موشکی را شلیک می‌کند که به دست هم‌رزم خودش تولید شده و در آخرین تست‌های خود، ۱۳۰۰ کیلومتر با دقت کمتر از ۱۰ یا ۵ متر به هدف برخورد می‌کند. بدیهی است کسی که سامانه می‌سازد و یک نیرو را تجهیز می‌کند، قطعاً در ساخت قطعات و نگهداری تجهیرات خود نیز توانایی دارد.

وی با بیان اینکه «طرح جامع نگهداری و تعمیر تهیه و ابلاغ شده است» خاطرنشان کرد: هنوز افق‌هایی در حوزه نگهداری و تعمیر پیش روی ماست که باید به سمت آنها حرکت کنیم. در این حوزه نیروی انسانی جایگاهی بی بدیل دارد. بخشی از رسیدگی‌ها به نیروی انسانی هنوز انجام نشده که باید در انجام آنها تسریع شود، این نیروی انسانی باید آموزش‌های پیشرفته ببیند و مهارت محور باشد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تأکید بر به کار گیری روش‌های علمی و نوین، گفت: اگر در حوزه موشکی و پهپاد و ساخت بالگرد و ناو رشد کرده ایم، به دلیل اتکا به خلاقیت و تجارب بوده است. در نیروهای دیگر هواپیماهای سوخو ۲۲ و سوخو ۲۵ بازآماد شد و برادران‌مان در عراق در مبارزه با تروریسم از آن استفاده کردند و امروز سوخو ۲۲ در خط مقدم قرار دارد.

سرلشکر باقری همچنین با تأکید بر اهمیت توجه و سرمایه گذاری در نهضت قطعه سازی، گفت: در سال ۹۸ اولویت مان قبل از اقدام برای تجهیز، پیش بینی اعتبارات لازم برای حوزه تعمیر و نگهداری است. انتظار فرماندهی کل قوا در همه نیروهای مسلح این است، هرچند در انجام مأموریت‌ها توفیقاتی حاصل می‌شود، هنوز ظرفیت انسانی نیروهای مسلح بیشتر از آن چیزی است که تاکنون بروز داده‌اند.

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true

بت اسپات