×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
false

کرد‌های سوریه که پس از اعلام خروج آمریکا از سوریه از سوی ترکیه تحت فشار قرار گرفته اند، تلاش‌هایی برای بهبود روابط با دولت سوریه جهت حمایت از آن‌ها در برابر حملات ارتش ترکیه آغاز کرده اند؛ تلاش هایی که تاکنون به نتیجه مشخصی نرسیده و کردهای سوریه بر این باورند به رغم اختلافاتی که با دمشق دارند، اصول مشترکی با دولت سوریه در این کشور دارند.

????????????????????????????????????

????????????????????????????????????

به گزارش «تابناک»؛ در همین زمینه، آلدار خلیل، یکی از رهبران ارشد کرد سوریه ـ که به او لقب طراح ایجاد منطقه خودگردان کردی در سوریه داده شده ـ می گوید: هنوز کردها مذاکره با دولت مرکزی سوریه را آغاز نکرده اند. آنها با روسیه متحد سوریه مذاکره کرده اند تا نقش یک میانجی بی طرف را بین کردها و دمشق بر عهده بگیرد.

وی به المانیتور گفته، یکی از دلایلی که مذاکرات سال گذشته کردها با دولت سوریه بی سرانجام ماند، حضور نداشتن روسیه و ضامن شدن این کشور برای موفقیت این مذاکرات بوده است.

آلدار خلیل، دلیل اصلی تمایل کردها به مذاکره با سوریه را اعلام خروج ۲۰۰۰ نیروی آمریکا از سوریه عنوان کرد.

این کادر ارشد اداره خودگردان کردی در شمال سوریه، درباره خواسته کردها از دولت سوریه گفت، مهم ترین خواسته آنها تبدیل شدن سوریه به مناطق خودگردان با هماهنگی با دمشق است.

کردهای سوریه از بشار اسد چه می خواهند؟

همچنین کردها با به رسمیت شناختن ارتش سوریه به عنوان ارتش ملی و نیز با برافراشتن پرچم سوریه در مناطق تحت کنترل کردها مشکلی ندارند. کردها موافق ادغام نیروهای کرد در نیروهای امنیتی سوریه به شرط دفاع این نیرو در برابر تهاجمات خارجی هستند.

وی پیش بینی کرد، دولت سوریه با خواسته های کردها مخالفت می کند و خواستار بازگشت وضعیت به پیش از سال ۲۰۱۱ و آغاز بحران سوریه شود.
وی هشدار داد، اگر دمشق با کردها توافق نکند و ترکیه تهدید خود را مبنی بر تهاجمی به مناطق تحت کنترل کردها عملی کند، همه مردم سوریه متضرر خواهند شد، زیرا به گفته وی، ترکیه حامی گروه های تندرو در سوریه است.

آلدار خلیل درباره نقش روسیه در تهاجم نظامی ترکیه به عفرین گفت: روسیه با حمله ترکیه به عفرین موافق و حتی بخشی از آن بود. روسیه و ترکیه اتاق عملیات مشترک در غازی عنتاب ترکیه داشتند. با این حال کردها نمی توانند نقش بازیگری مثل روسیه را در سوریه نادیده بگیرند بلکه می خواهند از نفوذ این کشور برای متقاعد کردن دمشق استفاده و از تکرار اتفاقات عفرین جلوگیری کنند.

وی در مورد اعلام مخالفت آمریکا درباره مذاکره کردها با دولت سوریه گفت: آمریکا رسما چنین درخواستی از کردها نداشته و البته این کشور نمی تواند چنین درخواستی از کردها داشته باشد، زیرا خود که در حال بیرون رفتن از سوریه است، جانشینی ارائه نکرده است.

آلدار خلیل درباره حمایت دیگر کشورها از کردها پس از اعلام خروج آمریکا از سوریه گفت: کشورهای زیادی هستند که مسأله کردهای سوریه را مشروع می دانند؛ برای نمونه، فرانسه موضع مثبت و ترغیب کننده داشته است. به همین ترتیب، برخی کشورهای عربی و اروپایی نیز چنین موضع مثبتی داشته اند، ولی جنبه عملی پیدا کردن این حمایت به توانایی آنها در متقاعد کردن دیگران به حمایت از عملی کردن نیات آنها بستگی دارد.

به نظر می رسد، کردهای سوریه بیش از هر زمان دیگر، خود را تنها می بینند و در همین راستا مذاکره با دولت سوریه برای رسیدن به یک تفاهم مشترک را مطلوب ترین مسیر پیش روی خود می بینند. با این حال، چندان مشخص نیست که دولت سوریه تا چه اندازه خواسته های آن ها را به رسمیت خواهد شناخت و یک توافق میان اسد و کردها بر سر اصول مشترک شکل بگیرد.

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true

بت اسپات