×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
false

بهترین میلگرد برای شناژ کدام است؟ | خرید میلگرد از آسن

اگر در حوزه ساخت و ساز فعالیت دارید قطعا با شناژ آشنایی دارید و می­دانید میلگرد شناژ چیست، میلگردهای شناژ از جمله میلگردهایی هستند که در اجرای پی و فونداسیون استفاده می­شوند تا فشار و نیروی وارد شده بر سازه را به صورت یکنواخت کنترل کنند و علاوه براین مقاومت ساختمان را نیز بالا ببرند. با توجه به اهمیت و استفاده از شناژ در ساخت و سازهای گوناگون، از این رو در ادامه این مطلب به بررسی بهترین میلگرد برای شناژ می­پردازیم تا در نهایت با بررسی انواع میلگرد مناسب برای شناژ بتوانید سازه­ای محکم و پایدار بسازید.

 

سایز میلگرد شناژ

میلگرد شناژ چیست؟

شناژ، الهام گرفته از واژه فرانسوی به معنای زنجیر، به اتصال پیوسته تمام فونداسیون‌های یک ساختمان گفته می‌شود. این اتصال، مانند زنجیری بهم پیوسته و محکم، وظیفه‌ حفظ انسجام و ثبات سازه را بر عهده دارد. میلگرد شناژ، به عنوان عضوی کلیدی در فونداسیون، نقشی اساسی در تحمل بارهای وارده بر روی ساختمان ایفا می‌کند. این میلگردها، با افزایش مقاومت فونداسیون، از ایجاد ترک خوردگی بتن یا تخریب سازه جلوگیری کرده و استحکام و دوام بنا را تضمین می­کنند.

میلگرد شناژ، با ایجاد تنش کششی در بتن، مقاومت آن را در برابر نیروهای کششی و فشاری افزایش می‌دهد. این امر، از بروز ترک خوردگی و ناپایداری فونداسیون جلوگیری می‌کند. بنابراین از مهمترین وظایف شناژ می­توان گفت، بخش‌های مختلف فونداسیون را به یکدیگر متصل کرده و از جدا شدن آنها در اثر فشار و لرزش جلوگیری می‌کند. در نهایت این امر، پایداری و انسجام کلی سازه را در مراحل ساختمان سازی و پس از ساخت کامل آن افزایش می‌دهد.

انواع شناژ در ساختمان سازی

در بیشتر موارد، میلگرد شناژ به‌طور دقیق با محاسبه ویژگی‌های سازه و محیط انتخاب می‌شوند و گاهی از موادی همچون تیرآهن یا تیر چوبی نیز می‌توان استفاده کرد. به طور کلی، شناژهایی که در ساختمان و سازه ها استفاده می شوند به چهار نوع شناژ عمودی، شناژ افقی، شناژ مخفی و شناژ مورب بخش بندی می‌شوند و هر یک از آن­ها امکانات و کاربردهای مختلفی در زمینه‌ ساخت و ساز دارند. بنابراین، در ابتدا باید نوع شناژ مورد نظر را شناسایی کرده و سپس به انتخاب بهترین میلگرد برای آن پرداخت.

میلگرد سرمد ابرکوه انتخاب مناسبی برای استفاده در شناژ ساختمان به شمار می­آیند. میلگردهای این کارخانه از لحاظ کیفیت بسیار مرغوب بوده و در مقایسه با میلگردهای وارداتی دارای ویژگی­های مثبت بیشتری هستند. به همین دلیل قیمت بالای آنها طبیعی است. برای مشاهده قیمت میلگرد ابرکوه به صورت روزانه می­توانید به وب سایت آسن مراجعه کنید.

شناژ افقی

شناژ افقی، اتصالاتی که بین ستون‌های فونداسیون قرار می‌گیرد و وظیفه اصلی آن، اتصال ستون‌ها و توزیع بار سازه به طور یکنواخت بر روی زمین است. استفاده از شناژ افقی با هدف حفظ ایمنی سازه و ساکنین آن، به ویژه در مناطق زلزله‌خیز، از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که این نوع شناژ با پخش نیرو، از تمرکز فشار در نقاط خاصی از ساختمان جلوگیری می‌کند و به افزایش مقاومت سازه در برابر زلزله کمک می‌کند.

شناژ عمودی

شناژ عمودی، اتصالاتی است که به صورت عمودی بین شناژ افقی و پی قرار می‌گیرد و وظیفه آن، اتصال شناژ افقی به پی و انتقال بار سازه به عمق زمین است. استفاده از شناژ عمودی در همه ساختمان‌ها الزامی نیست، اما در برخی موارد، مانند ساختمان‌های مرتفع یا ساختمان‌هایی که در زمین‌های سست احداث می‌شوند، برای افزایش مقاومت و پایداری سازه، از شناژ عمودی استفاده می‌شود.

شناژ مخفی

شناژ مخفی یا تای بیم، نوعی شناژ است که برای داخل سقف تیرچه بلوک استفاده می شود و وظیفه آن، بالا بردن مقاومت سقف است. این نوع شناژ، به ویژه در سقف‌های با دهانه‌های بلند، برای جلوگیری از لرزش و خم شدن سقف به صورت دو میلگرد در بالا و پایین مقطع استفاده می‌شوند.

شناژ مورب

استفاده و اجرای شناژ مورب در کنار شناژ افقی یکی از موارد ضروری در اجرای سازه است تا در نهایت کلاف سازی مضاعف در محور بالایی و زیرین انجام شود؛ در این شناژ قراردادن میلگرد از پشت سازه تا پایین ادامه دارد و اتصال قوی و صحیح جهت مهارسازی کلاف اجرا می کند.

 

سایز میلگرد شناژ

میلگرد شناژ چه کاربردی دارد؟

هر سازه ای برای ایستایی و پایداری خود به اسکلت بندی محکمی نیاز دارد. میلگرد، به عنوان یکی از عناصر اصلی این اسکلت بندی، نقشی حیاتی در استحکام و مقاومت ساختمان در برابر عوامل مختلف ایفا می‌کند.

افزایش مقاومت کششی بتن

بتن، مصالح اصلی مورد استفاده در ساخت فونداسیون، از نظر مقاومت کششی ضعیف است و به راحتی می‌تواند ترک بخورد. میلگرد شناژ با قرارگیری در داخل بتن، به عنوان آرماتور عمل می‌کند و مقاومت کششی آن را به طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. این اقدام از ترک خوردن و شکستن فونداسیون در اثر فشار و لرزش‌های وارده جلوگیری می‌کند.

اتصال فونداسیون‌های عمودی

در برخی از سازه‌ها، از چندین ستون یا دیوار باربر برای انتقال وزن طبقات به فونداسیون استفاده می‌شود. میلگرد شناژ، با اتصال این فونداسیون‌های عمودی به یکدیگر، یکپارچگی و انسجام فونداسیون را افزایش می‌دهد و از تمرکز فشار در یک نقطه خاص جلوگیری می‌کند.

افزایش مقاومت در برابر زلزله

زلزله، یکی از مخرب‌ترین بلایای طبیعی، می‌تواند لرزش‌های شدیدی را به سازه وارد کند و به فونداسیون و اسکلت آن آسیب برساند. میلگرد شناژ با افزایش مقاومت کششی فونداسیون، نقش مهمی در مقابله با این لرزش‌ها و حفظ پایداری ساختمان در برابر زلزله ایفا می‌کند.

افزایش طول عمر ساختمان

استفاده از میلگرد شناژ در فونداسیون، مقاومت و پایداری آن را در برابر عوامل مختلف مانند فشار، لرزش، رطوبت و یخ‌زدگی افزایش می‌دهد. این اقدام به نوبه خود، طول عمر ساختمان را افزایش داده و از نیاز به تعمیرات زودهنگام و هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌کند.

آیا نوع میلگرد مورد استفاده برای شناژ مهم است؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت، انتخاب نوع میلگرد مناسب برای شناژ، نقشی اساسی در استحکام و پایداری سازه ایفا می‌کند. با توجه به تنوع کاربرد شناژ در ساختمان‌سازی، از جمله شناژ کف، شناژ دیواری، شناژ مورب و شناژ مخفی، برای انتخاب میلگرد مناسب و بهینه نیازمند بررسی دقیق و کارشناسی است و حتما لازم است ماهیت ساختمان و نوع سازه را نیز در نظر بگیریم.

بنابراین هریک از انواع میلگردها دارای کاربرد متفاوتی در سازه است، اما میلگردی که مقاومت بالایی داشته باشد و در برابر نیروی کششی زمین نیز مقاومت خوبی داشته باشد، به عنوان مناسب ترین و بهترین نوع میلگرد می باشد. میلگرد فولادی یکی از بهترین میلگردها برای شناژ است، زیرا این نوع میلگردها مقاومت خوبی دارند و در شرایط محیطی مختلف نیز به خوبی عمل می کنند.

بهترین میلگرد برای شناژ

انتخاب بهترین میلگرد برای این بخش از پروژه، امری حیاتی و اساسی است. همچنین، انتخاب نوع مناسب میلگرد باید با توجه به شرایط خاص هر پروژه و نیازهای آن انجام شود. البته به صورت كلي، ميلگردهای استفاده شده براي شناژ بايد داراي ويژگي‌هايي باشند كه توانايي تحمل بار و نيروي منتقل شده به ساختمان را داشته باشند.

در ادامه، انواع مختلف میلگرد که برای استفاده در شناژ مورد استفاده قرار می‌گیرند را بررسی می کنیم:

  1. میلگرد آهن آرماتوری از جنس فولاد تشکیل شده‌ و به دلیل قابلیت تحمل بارها و نیروهای فشاری و کششی که به ساختمان منتقل می‌شوند، برای تقویت بتن و افزایش مقاومت ساختمان استفاده می‌شوند. بنابراین، اگر به افزایش مقاومت ساختمانی توجه دارید، بهترین گزینه برای شناژ، میلگرد آهن آرماتوری است.
  2. میلگرد مشبک، از یک ورق فولادی با شبکه‌ای از میلگردها تشکیل شده است که به صورت تخته يا مشبك جهت پشتيباني و به عنوان یک ساختار تقویتی در پیش‌ساخت و همچنین زيرسازي ساختمان‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
  3. میلگردهای مورب، دارای سطحی مورب که به افزایش تماس بین میلگرد و بتن منجر می‌شوند و در نتیجه مقاومت بتن در برابر بارهای خشکی و لغزش افزایش می‌یابد.
  4. میلگردهای پیچشی، این نوع میلگردها با توجه به نامی که دارند، دارای شکل پیچشی هستند که سبب بالا رفتن میزان چسبندگی و همچنین تراکم بین میلگرد و بتن خواهد شد.

 

سایز میلگرد شناژ

انواع میلگرد برای شناژ

انتخاب میلگرد مناسب برای شناژ، فراتر از توجه به شکل ظاهری آن است. تنوع جنس و نسخه‌های مختلف میلگرد، چالشی برای انتخاب بهترین گزینه در میان انبوه محصولات موجود در بازار ایجاد می‌کند؛ بنابراین با بررسی مهم‌ترین فاکتورهای تفاوت انواع میلگرد شناژ، در نهایت با استعلام قیمت میلگرد در هر روز می­توان بهترین میلگرد را برای شناژ خریداری کرد.

شکل میلگرد

انتخاب شکل مناسب میلگرد، نقشی اساسی در تقویت بتن و ایمنی سازه ایفا می‌کند. در این میان، میلگرد صاف و میلگرد آجدار دو گزینه رایج در بازار هستند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. میلگرد صاف به دلیل سطح صاف، اصطکاک و چسبندگی کافی با بتن ایجاد نمی‌کند و در نتیجه، مقاومت آن در برابر لغزش و کشش پایین است؛ در مقابل میلگرد آجدار چسبندگی بالایی با بتن ایجاد می کند و در نتیجه مقاومت بالایی دارد.

 جنس مواد پوشش‌دهنده میلگرد

انواع میلگردهای موجود در بازار دارای پوشش های مختلفی هستند، میلگرد اپوکسی که به رنگ سبز است و در برابر رطوبت، مواد شیمیایی و یون‌های خورنده مقاومت بالایی دارد و از میلگرد در برابر زنگ‌زدگی محافظت می‌کند. با این وجود پوشش اپوکسی مقامت بالایی ندارد و در برابر ضربه و خراش آسیب‌پذیر است.

جنس میلگرد

میلگردها معمولاً از دو جنس اصلی، گالوانیزه و فولاد زنگ نزن، ساخته می‌شوند. هرچند گالوانیزه دارای مقاومت بالایی است، اما فولاد زنگ نزن می‌تواند دوام و ماندگاری بیشتری داشته باشد. اما با توجه به بالا بودن قیمت میلگرد با جنس فولاد زنگ نزن نسبت به گالوانیزه، در نتیجه، استفاده از جنس فولاد ضدزنگ ممکن است هزینه بیشتری را به همراه داشته باشد و قیمت نهایی میلگرد در پروژه‌ها افزایش یابد.

قطر میلگرد

در بازار، میلگرد در اندازه‌های گوناگونی عرضه می‌شود، که اندازه آن‌ها با توجه به قطر میله‌ها مشخص می‌شود. با افزایش قطر، میلگردها شماره‌گذاری می‌شوند و با افزایش ابعاد سازه، قطر میلگردهای استفاده شده نیز باید افزایش یابد. حداقل سایز میلگرد شناژ، ۱۲ میلی‌متر می باشد و بالا رفتن ابعاد سازه سایز میلگرد نیز بالا می رود، به عنوان مثال برای شناژ مخفی از میلگرد سایز ۱۶ استفاده می شود. در حالت معمول، میلگردها را نمی‌توان در فاصله کمی از سطح بتن قرار داد، زیرا خطر زنگ‌زدگی برای فولاد وجود دارد و این باعث آسیب به بتن و ایجاد ترک‌های زودرس نیز می شود.

کلام آخر

با توجه به آنچه در این مطلب آموختیم، بهترین میلگرد برای شناژ باید از نوع آجدار انتخاب شود و همچنین مواد تشکیل دهنده آن نیز در برابر رطوبت، زنگ زدگی و خوردگی مقاوم باشد، اما در حالت کلی استفاده از میلگرد شناژ به طراحی و اجرای مناسب بستگی دارد و برای محاسبه و انتخاب بهترین میلگرد شناژ حتما لازم است با کارشناسان و متخصصان در این زمینه مشورت کنید.

 

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true

بت اسپات