×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
false

قوانین اضافه کاری و حق ماموریت در شرکت ها چگونه است؟

قوانین اضافه کاری و حق ماموریت در شرکت ها چگونه است؟

شرکت‌های مختلف برای اینکه بتوانند به‌طور کامل امور کارکنان خود ازنظر حقوق و مزایای پرداختی را کنترل کنند، باید موارد زیادی را در نظر داشته باشند؛ از سختی کار گرفته تا پاداش. اما علاوه‌بر این موارد اضافه‌ کاری و حق ماموریت نیز برای کارکنان و کارگران وجود دارد.

اضافه ‌کاری موردی است که کارمند یا کارگر بیش از ساعات مشخص‌شده به‌کار کردن می‌پردازد؛ حق ماموریت نیز یعنی میزان پرداختی به‌عنوان ماموریت‌های کارمند در محلی خارج از اداره یا شرکت. همراه ما باشید تا در ادامه این موارد را بیشتر باهم بررسی کنیم.

حق ماموریت در قانون کار چگونه تعریف می‌شود؟

موضوعی که باید به آن اشاره کنیم، تعریف حق ماموریت توسط قانون کار است؛ تنها بدین شکل می‌توانید دقیقا مفهوم اصلی آن را درک کنید. در پاسخ به اینکه ماموریت چیست باید گفت که ماموریت اموری است که کارمند یا کارگر برای شرکت مد نظر در خارج از کارگاه یا محل استقرار کارفرما انجام می‌دهد.

در ازای انجام این کار، شرکت مد نظر دستمزدی را به کارمند خود ارائه می‌دهد که به آن حق ماموریت می‌گویند. سرکشی و بازدید، آموزش نیروهای مقیم، احداث یک شعبه جدید و دریافت آموزش از شعبه مرکزی نمونه‌هایی از ماموریت هستند که برای آن‌ها دستمزدی جداگانه پرداخته می‌شود.

انواع حق ماموریت

برای اینکه بتوانید به‌طور دقیق با حق ماموریت آشنایی پیدا کنید، پیشنهاد می‌شود که یک بررسی کامل در این زمینه داشته باشید. حق ماموریت نوع‌ گوناگونی دارد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند.

حق ماموریت روزانه

یکی از انواع مدل‌هایی که برای پرداخت حق مأموریت وجود دارد، حق ماموریت روزانه است. این نوع، قوانین مربوط به خود را داشته و شرایط متفاوتی برای پرداخت دستمزد دارد. این‌ شایع‌ترین نوع بوده و در آن کارگر باید حداقل ۵۰ کیلومتر از محل کار خود دور شده باشد.

همچنین درصورتی‌که شب را در مقصد گذرانده باشد نیز چنین نوعی به آن تعلق می‌گیرد. به این نوع، حق ماموریت فوق‌العاده نیز گفته می‌شود. تمامی هزینه‌های رفت‌وبرگشت برعهده کارفرما بوده و روز دستمزد محاسبه می‌شوند.

حق ماموریت ساعتی

نوع دیگری که از حق ماموریت وجود دارد، نوع ساعتی آن بوده و در شرکت‌های زیادی نیز انجام می‌شود. در مأموریت‌های ساعتی یک کارگر طی ساعت‌های مختلف در روز، برای انجام کارهای مختلف به خارج از محل شرکت فرستاده می‌شود.

باید گفت که به‌دلیل کم ‌بودن فاصله محل مأموریت نسبت به محل شرکت و ساعات انجام آن در ساعت کاری، مشمول پرداخت حق ماموریت نخواهد شد؛ اما درصورتی‌که کارگر در ساعاتی غیر از ساعت کاری به این مأموریت‌ها برود، به‌جای حق مأموریت به وی اضافه ‌کاری پرداخته می‌شود. همانند نوع بالا، هزینه‌های رفت‌وآمد نیز برعهده کارفرما است.

حق مأموریت خارج از کشور

یکی از خاص‌ترین و پرهزینه‌ترین نمونه‌هایی که برای مأموریت در شرکت‌های گوناگون وجود دارد، مأموریت خارج از کشور نام دارد. باید گفت که برخی از شرکت‌ها به‌دلیل انجام امور بین‌المللی، نیاز دارند تا کارمندان خود را به کشورهای دیگر بفرستند.

در این صورت باید هزینه اقامت، خوردوخوراک، بلیت رفت‌وبرگشت و حتی عوارض خروج از کشور کارمند را بپردازند. در ماده ۵۴ قانون کار راجع به نوع پرداخت حق این مأموریت چیزی ذکر نشده است؛ اما درصورت عدم ذکر هزینه‌های آن در قرارداد کاری، حتما توافق‌های لازم را با کارفرما انجام دهید.

فرمول دقیق محاسبه حق ماموریت کارکنان دولت در سال ۱۴۰۳

فرمول دقیق محاسبه حق ماموریت کارکنان دولت در سال 1403

موضوعی که به شما کمک می‌کند دقیق‌تر حق ماموریت و نحوه پرداخت آن را درک کنید، فرمولی است که برای محاسبه آن به‌کار می‌گیرند. طبق ماده ۴۶ قانون کار، مأموریت نباید کمتر از مزد ثابت یا مزد روزانه مبنای فرد باشد.

همچنین باید تمام هزینه‌های مأموریت مانند هزینه‌های رفت‌وبرگشت توسط شرکت پرداخت شوند. فرمول دقیق یا مبلغ مشخصی برای پرداخت این دستمزد در نظر گرفته نشده است؛ اما برای هر روز مأموریت باید حدود ۱/۲۰ از مصوب قابل پرداخت را در نظر بگیرند. البته درصورتی‌که نیرو توقف شبانه نداشته باشد، شرکت قادر است تنها ۵۰درصد مبلغ را بپردازد.

تعریف اضافه ‌کاری

مفهوم دیگری که در ابتدا به آن اشاره کردیم، اضافه ‌کاری نام دارد. در پاسخ به این سوال که اضافه‌ کاری چیست باید گفت که درصورت اضافه ‌شدن ساعات کاری کارمند یا کارگر بیش از مصوب قانون کار، ساعات کارشده باید به‌عنوان اضافه ‌کاری در نظر گرفته شوند.

در واقع ۴۴ ساعت در هفته یا همان ۸ ساعت در روز، ساعاتی است که برای کارکنان در نظر گرفته‌اند. اگر از این میزان ساعت کاری در هر روز بیشتر کار کنید، شرکت مد نظر موظف است به‌ازای هر ساعت کار اضافه دستمزد بیشتری را به شما ارائه دهد. در واقع دستمزد ساعات اضافه کاری ۴۰% بیشتر از حقوق ساعت کاری عادی خواهد بود.

انواع اضافه ‌کاری

برای درک نحوه محاسبه اضافه ‌کاری باید با انواع آن آشنایی داشته باشید. اضافه‌ کاری شامل مدل‌های عادی، جمعه‌کاری و تعطیل‌کاری است. نوع معمولی همان نوعی است که کارمند بیش از ۸ ساعت در روز در اداره یا شرکت مد نظر کار می‌کند.

در نوع جمعه کاری حقوق بیشتر برای ساعات کاری در نظر گرفته خواهد شد. همچنین میزان حقوق تعطیل کاری نیز باید توسط کارفرما و کارمند به توافق برسد. شب‌کاری نیز به‌شکلی است که علاوه‌بر دستمزد عادی، ۳۵درصد حقوق بیشتر برای افرادی که بین ساعت ۲۲ شب تا ۶ صبح کار می‌کنند در نظر گرفته می‌شود.

مرخصی استعلاجی چیست؟

مرخصی استعلاجی چیست؟

در کنار تمامی این مزایا باید به سوال مرخصی استعلاجی چیست نیز پاسخ دهیم. باید گفت که این نوع مرخصی برای کارگران و کارمندانی است که در طول روزهای هفته دچار مریضی می‌شوند. با ارائه اسناد پزشکی می‌توانند مرخصی را دریافت کرده و در منزل خود به درمان و استراحت بپردازند.

جمع‌بندی

باید گفت که شرکت‌ها و ادارات نیازمند پرداخت حقوق و مزایای بسیار زیادی به کارمندان و کارگران خود هستند؛ زیرا تنها به این شکل است که کارمند رضایت کامل از کار در شرکت مد نظر را خواهد داشت. حق مأموریت و اضافه ‌کاری مسائل مهمی به‌حساب آمده و کارفرمایان موظف به پرداخت این موارد هستند.

حق مأموریت دستمزدی است که به‌ازای انجام امور مختلف در خارج از محدوده شرکت ‌به‌ کارمند داده می‌شود؛ اضافه‌ کاری نیز دستمزدی به‌ازای هر ساعت کاری اضافه بیش از ۸ ساعت در روز در نظر گرفته می‌شود. در این مطلب نکاتی که در رابطه با این موارد وجود داشت را بررسی کردیم. می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت صدگان به آدرس sadgan.com مراجعه کنید.

 

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true

بت اسپات