×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
false

به گزارش ایسنا، سایت خبری بلومبرگ پادکست گفت‌وگو با برایان هوک، نماینده ویژه ایران در امور مربوط به ایران را منتشر کرد که در آن هوک در توضیح تصمیم خصمانه دولت آمریکا برای قرار دادن نام سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمان‌‎‎های تروریستی مدعی شد: این اولین باری است که آمریکا بخشی از حکومتی دیگر را به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی معرفی می‌کند و تصمیمی که پمپئو، وزیر امور خارجه گرفته تأکیدی بر این است که به کار گیری تروریسم از سوی حکومت ایران، متمایز از هر حکومت دیگری است؛ آن‌ها از تروریسم به عنوان ابزاری در سیاست خارجی‌شان استفاده می‌کنند و رکنی اساسی در عملکرد آن‌ها است.

وی در ادامه این ادعای خود مطرح کرد: بنابراین وقتی که ما شاهد بی ثباتی در منطقه خاورمیانه هستیم، معمولاً این سپاه پاسداران ایران و نیروهای قدس آن است که به عنوان یک محرک و یا اصلاً محرک اصلی پشت پرده تروریسم است.

هوک در پاسخ به این سوال خبرنگار بلومبرگ که آمریکا با توجه به اقدام اخیر خود (علیه سپاه پاسداران)، خروج از برجام و تحریم‌هایی که بازگردانده می‌شوند سعی در مخابره چه پیامی به ایران دارد توضیح داد: ما می‌خواهیم از منافع مورد نیاز ایران برای حفظ سیاست خارجی بی‌ثبات کننده آن در منطقه جلوگیری کنیم.

وی سپس مدعی شد که سپاه پاسداران تا نیمی از اقتصاد ایران را کنترل می‌کند و گفت: حکومت (ایران) سپاه پاسدارن را ایجاد کرده است که در بسیاری از بخش‌های اقتصادی ایران فعال است. بنابراین وقتی سرمایه‌گذاران خارجی در ایران تجارت می‌کنند، نمی‌دانند که آیا به تجارت کمک می‌کنند یا به تروریسم؟

هوک سپس درباره سرنوشت سرمایه‌گذاری خارجی در ایران ادعا کرد: این مورد بسیار رایج است که پولی که به ایران وارد می‌شد در میدان جنگ سوریه، عراق، یمن سر بر می‌آورد و در جاهای مختلفی برای حمایت از حزب‌الله یمن و حماس صرف می‌شود و ما در تلاشیم تا مانع آن شویم.

نماینده ویژه آمریکا در امور مربوط به ایران با اشاره به موقعیت فعلی آمریکا پس از خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای گفت: ما در زمان توافق هسته‌ای، تحریم‌های نفتی و بانکی خود را به تعلق در آوردیم و خروج از توافق، یک قدرت نفوذی بزرگ اقتصادی و دیپلماتیک برای بازداشتن تهدیدهای ایران برای صلح و امنیت شده است.

خبرنگار بلومبرگ از هوک پرسید که هدف نهایی و بلندمدت آمریکا در رابطه با ایران با توجه به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای چیست؟ وی در پاسخ گفت: ما می‌خواهیم ایران بیشتر مانند یک کشور معمولی رفتار کند تا یک جنبش انقلابی.

وی در ادامه مدعی شد: این آخرین حکومت انقلابی روی زمین است و سپاه پاسداران ابزاری است که آن را برای صادر کردن انقلاب به کار می‌گیرد.

هوک برای تشریح این اظهار خصمانه خود علیه سپاه پاسداران، ادعاهایی را در رابطه با مورد حمایت قرار گرفتن حزب‌الله و حوثی‌های ایران از سوی ایران مطرح کرده و مدعی شد که هفتاد درصد بودجه حزب‌الله از ایران تأمین می‌شود و ایران مبلغ ۷۰۰ میلیون دلار در سال به آن‌ها می‌دهد. به خاورمیانه که نگاه کنیم، در یمنی که با یک فاجعه انسانی روبه‌روست، حوثی‌ها صدها میلیون دلار از ایران دریافت کرده‌اند تا جنگ خود با سعودی‌ها و اماراتی‌ها را حفظ کنند. ما سعی داریم کاری کنیم تا ایران به درون مرزهای خود بازگردد. اگر تصور کنیم که ایران این سرمایه‌گذاری را روی ملت خود انجام دهد و این ماجراجویی را در خاورمیانه متوقف کند، این منطقه بسیار صلح‌آمیزتر و بسیار باثبات‌تر به نظر خواهد رسید و این هدف ما است.

هوک در پاسخ به این که آمریکا با توجه به تحریم‌های نفتی و بانکی ایران چگونه تعادل را در بازارها و تعاملات بانکی جهان و همچنین آمریکا حفظ می‌کند گفت: هشتاد درصداقتصاد این حکومت (ایران) از صادرات نفت تأمین می‌شود و قسمت بزرگی از آن به سراسر آسیا انجام می‌شود. ما واردات نفتی ۲۰ کشوری را که مشتری نفت خام ایران بودند به صفر رسانده‌ایم و در عین حال از ایجاد بی ثباتی در بازارهای جهانی نفت پرهیز کرده‌ایم. خط مشی رئیس جمهور (دونالد ترامپ) در سال گذشته که تحریم‌های ایران را دوباره اعمال کردیم این بود تا جایی که بتوانیم فشار اقتصادی ایجاد کنیم (بر ایران) اما قیمت نفت را افزایش ندهیم و ما این کار را زمانی انجام دادیم که بازار نفت وضع بسیار شکننده‌ای داشت. حالا در سال ۲۰۱۹ در موقعیت بهتری برای دست‌یابی به هدفمان یعنی واردات نفتی صفر از ایران هستیم.

این مقام آمریکایی درباره تصمیم آمریکا برای اعمال معافیت و اجازه همکاری محدود با ایران در زمینه مسائل هسته‌ای گفت: سیاست حال حاضر دولت (آمریکا) این است که به طور حتم به دنبال ارائه هیچ گونه امتاز یا معافیتی نیستیم چراکه اگر این اگر را انجام دهیم، تأثیر کمپین فشار حداکثری اقتصادی ما تضعیف می‌شود. ما قادر بوده‌ایم میلیارها دلار را با جلوگیری از منافع ایران نه تنها در بخش نفتی بلکه در بخش بانکی و بخش‌های دیگر، نگه داریم.

هوک در ارائه مثالی برای این ادعای خود گفت: ما در رابطه با حزب‌الله موفق بوده‌ایم.این اولین بار است که حزب‌الله درخواست کمک‌های مردمی کرده است چرا که ایران قادر نیست مانند قبل از آن‌ها حمایت مالی کند. بخشی از آن به دلیل تحریم‌های ما است و بخشی دیگر به دلیل این است که حکومت ایران یک “حکومت مخفی” است و اقتصاد خود را با شیوه‌ای غلط اداره می‌کند.

هوک درباره معافیت‌های تحریم‌های نفتی ایران گفت که تصمیم وزارت امور خارجه را از پیش‌تر اعلام نخواهد کرد و دوم می زمانی است که دور اول معافیت‌ها به انقضا می‌رسد.

وی در ادامه در باره تأثیر تحریم‌های نفتی آمریکا بر صادرات نفت ایران مدعی شد: ایران ۷/۲ میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد که ما این میزان را در مدت دوازه ماه به ۵/۱ میلیون بشکه رسانده ایم. سازمان تأمین بودجه جهانی در پیش‌بینی جهانی خود بازبینی کرده و اقتصاد ایران را منفی ۵ درصد یا بیشتر از آن اعلام کرده است. ایران اکنون به احتمال زیاد در وضعیت بحران اقتصادی قرار دارد.

برایان هوک در آخر برای تشریح هدف نهایی دولت ترامپ در برابر ایران گفت که “ایران یا می‌تواند مانند کشوری معمولی رفتار کند و یا این که “شاهد فروریختن اقتصاد خود خواهد بود؛ این انتخابی است که با آن مواجه هستند و کابینه امنیت ملی رئیس جمهور (دونالد ترامپ) نیز به این سیاست پایبند است”.

وی در ادامه اظهارا کرد: در ماه مه سال گذشته مایک پمپئو در یک سخنرانی دوازده مورد لازم برای رفتار کردن ایران مانند کشوری معمولی مطرح کرد. آن ملزومات ذکر شده هنوز هم در سیاست ما هستند. ما اکنون در حال جلوگیری منافع مورد نیاز آن‌ها برای نشان دادن رفتار یک “حکومت غیرقانونی”هستیم و این ادامه خواهد داشت. ما مایل به انجام دادن توافق جدیدی هستیم که تهدیدهای هسته‌ای و موشکی ایران و همچنین تخطی آن در منطقه و “بازداشت خودسرانه” افراد دوملیتی را که آمریکایی‌ها را نیز شامل می‌شود، در بر بگیرد.

به گزارش ایسنا، آمریکا روز دوشنبه نام سپاه پاسداران ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار داد. ادعای فعالیت‌های تروریستی علیه این نهاد نظامی رسمی ایران در حالی مطرح می‌شود که به گفته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، “نیروهای مسلح ایران از جمله و به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوسته در خط مقدم مقابله با تروریسم و افراطی‌گری در منطقه بوده‌اند. نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مقابله با گروه‌های تروریستی مورد تحریم شورای امنیت نظیر القاعده، داعش، النصره و سایر گروه‌های تروریستی در منطقه توسط مردم و دولت‌های آسیب‌دیده همواره مورد توجه و تقدیر بوده است”.

شورای عالی امنیت ملی ایران در اقدامی متقابل رژیم ایالات متحده آمریکا را «دولت حامی تروریسم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» اعلام کرد.

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true

بت اسپات