×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
false

نیوز: روانشناسی رنگ ها یک زمینه مطالعاتی نسبتاً جدید است که با چالش های متعددی روبروست. یک مشکل اساسی که هنگام بررسی این موضوع ایجاد می شود، تعیین نحوه اندازه گیری اثرات رنگ است. درک رنگ بسیار ذهنی است، زیرا افراد مختلف ایده های مختلفی در مورد رنگ ها دارند و به آنها واکنش نشان می دهند. عوامل مختلفی بر درک رنگ تأثیر می گذارند، که تعیین اینکه آیا رنگ به تنهایی بر احساسات و اعمال ما تأثیر می گذارد دشوار است.

عواملی که بر درک رنگ تأثیر می گذارند شامل سن، جنس و فرهنگ هستند. به عنوان مثال، در برخی از فرهنگ ها، رنگ سفید با شادی و خلوص همراه است. در شرایطی که زنی لباس عروس سفید به تن دارد، آیا از اینکه تحت تأثیر رنگ سفید قرار گرفته یا ازدواج کرده خوشحال است؟ پوشیدن لباس سفید برای شخصی از فرهنگ متفاوت ممکن است دلالت بر اندوه داشته باشد. دلیلش این است که در آن فرهنگ ها، رنگ سفید با غم و اندوه توام است.

 

 

💠 ارتباطات رنگی

در حالی که هیچ رابطه مستقیم علت و معلولی بین رنگ و رفتار یافت نشده است، برخی از فراگیری های مربوط به رنگها و نمادی را که نشان می دهند مشخص شده است. رنگ هایی از جمله قرمز، زرد و نارنجی رنگ گرم محسوب می شوند و تصور می شود که احساسات را تحریک می کنند.

رنگ های سرد در انتهای آبی طیف نور مرئی یافت می شوند و شامل آبی، بنفش و سبز هستند. این رنگ ها با آرامش، خنکی و آرامش همراه هستند.

 

 

 

💠 صورتی یک رنگ سرگرم کننده محسوب می شود  همچنین نشان دهنده

شادی

شیرینی

آرامش

منفعل بودن

کمبود اراده

 

صورتی رنگی است که بیشترین ارتباط را با زنانگی دارد. با ایده های خوشبختی، عشق، بازیگوشی و گرما گره خورده است. رنگ صورتی نیز به هماهنگی و نزدیکی مربوط می شود. صورتی روشن بیانگر حساسیت و مهربانی است، در حالی که صورتی گرم نمایانگر اشتیاق و معاشقه است. تصور می شود که صورتی اثر آرام بخشی دارد و بسیاری از زندانها سلولهای نگهدارنده صورتی دارند که سعی در کاهش رفتارهای خشونت آمیز در بین زندانیان دارند . ارتباطات منفی با رنگ صورتی شامل عدم بلوغ، ضعف جسمی و ضعف در همکاری است.

 

 

💠 ارتباطات با رنگ آبی عبارتند از:

 حقیقت

سودمندی

خونسردی

امنیت

دلتنگی

 

رنگ آبی با آرامش وآسودگی خاطر  همراه است. این نمادی از منطق، ارتباطات و هوش است. با استرس کم، دمای پایین و ضربان نبض پایین ارتباط دارد.

 

رنگ آبی همچنین با کمبود گرما، فاصله عاطفی و بی تفاوتی همراه است. علی رغم ارتباطات منفی، آبی اغلب به عنوان محبوب ترین رنگ در نظر سنجی های تحقیقاتی در سراسر جهان انتخاب می شود.

 

در مطالعات تحقیقاتی، نور آبی همچنین باعث تنظیم مجدد ریتم شبانه روزی یا چرخه بیداری خواب ما می شود. این طول موج های آبی نور خورشید است که باعث می شود غده صنوبری از ملاتونین در طول روز آزاد نشود. ملاتونین به بدن علامت می دهد که زمان خواب فرا رسیده است.

 

Free Vector | White pigeon with blue sky and clouds

 

💠 رنگ سفید ظریف و خالص انگاشته می شود. سایر ارتباطات با رنگ سفید عبارتند از:

کمال

پاکیزگی

خوبی

خون سردی

 

 رنگ سفید در مقابل رنگ سیاه است و تمام طول موج های طیف نور مرئی را منعکس می کند.

 

رنگ سفید وقتی به رنگ سیاه اضافه می شود، رنگ سفید روشن می شود. در فرهنگ های شرقی، رنگ سفید با غم و اندوه و مرگ همراه است. در فرهنگ های غربی نشان دهنده خلوص، بی گناهی و عقیم بودن است. رنگ سفید همچنین با ایمنی، معنویت و ایمان همراه است. ارتباطات منفی با رنگ سفید شامل گوشه گیری ، پوچی و احساس عدم دسترسی است.

 

 

رنگ ها

 

💠 زرد واضح و سرزنده است. از جمله ارتباطات زرد می توان به موارد زیر اشاره کرد :

انرژی

امیدواری

نجابت

ترس

 

زرد رنگی روشن و قابل مشاهده ترین رنگ برای چشم است. با شادی و دوستی همراه است و نشان دهنده شایستگی است. زرد رنگ خوش بینی و خلاقیت است. رنگ زرد نظر ما را به خود جلب می کند و احتیاط را نشان می دهد زیرا رنگ زرد اغلب همراه با رنگ سیاه در علائم راهنمایی و رانندگی، تاکسی ها و اتوبوس های مدرسه استفاده می شود. جالب اینجاست که رنگ زرد نیز با ترس، و بیماری همراه است.

 

رنگ ها

 

 

💠 ارتباطات با رنگ سیاه عبارتند از:

خشنونت

خون سردی

امنیت

افسردگی

تهی بودن

 

رنگهای سیاه و سفید تمام طول موج های طیف نور مرئی را جذب می کنند. افزودن رنگ سیاه به رنگی، سایه های مختلف رنگ را ایجاد می کند. رنگ سیاه را مرموز می دانند و در بسیاری از فرهنگ ها با ترس، مرگ و شر همراه است. این همچنین نشان دهنده قدرت، اقتدار و پیچیدگی است. رنگ سیاه نشان دهنده جدیت، استقلال و منفی بودن می دانند.

 

رنگ ها

 

💠 سبز نمادی از ایده هایی زیر است :

سلامتی

دلسوزی

خیر خواهی

بلند پروازیی

سبز بین زرد و آبی روی طیف نور مرئی قرار دارد و تعادل را نشان می دهد. سبز رنگ بهار است و معمولاً با رشد، زندگی، باروری و طبیعت همراه است. رنگ سبز نشان دهنده ایمنی است و با رفاه، ثروت، خوش شانسی و امور مالی مرتبط است.

این رنگ آرامش بخش و تسکین دهنده در نظر گرفته می شود که تصور می شود اثر آرام بخشی دارد و استرس را از بین می برد. ارتباطات منفی با رنگ سبز شامل حرص و آز، حسادت، بی علاقگی و بی حالی است.

 

رنگ ها

 

💠 نگرش ها و احساسات مرتبط با رنگ قرمز شامل موارد زیر است:

حمله

اعلام خطر

عشق

روحیه

رنگ قرمز دارای طولانی ترین طول موج نور در طیف نور مرئی است. در فرهنگ های غربی، رنگ قرمز نشان دهنده قدرت و کنترل می باشد و همچنین خطر را نشان می دهد و باعث هوشیاری می شود. قرمز در چراغ های راهنمایی رانندگان را هشدار می دهد و متوقف می کند. بعضی از حیوانات مانند مارها رنگ قرمز دارند که نشان دهنده خطرناک بودن و کشنده بودن آنهاست.

تصور می شود که قرمز باعث افزایش متابولیسم و ​​فشار خون می شود، که برای آماده سازی  اقدامات در یک وضعیت هشدار دهنده لازم است.

www.news.ir

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true

بت اسپات