×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
false

دستگاه الکتروشوک قلبی

دستگاه الکتروشوک قلبی (دفیبریلاتور) دستگاهی کوچک است که داخل قفسه ی سینه شما گذاشته می شود. این دستگاه برای افرادی که آریتمی قلبی یا ضربان های نامنظم دارند استفاده می شود. ما در مقاله ی زیر به بررسی نحوه ی عملکرد دستگاه الکتروشوک قلبی می پردازیم.

دستگاه الکتروشوک قلبی در چه افرادی استفاده می شود؟

دستگاه الکتروشوک قلبی در همه ی سنین استفاده می شود. متخصصان قلب این دستگاه را در صورتی تجویز می نمایند که بیمار در معرض بروز آریتمی قلبی باشد. همچنین پزشکان این دستگاه را برای اشخاصی که از حمله ی قلبی نجات پیدا کرده اند یا افرادی که در معرض حمله ی قلبی هستند نیز تجویز می نماید.

نحوه ی عملکرد دستگاه الکتروشوک قلبی

دستگاه الکتروشوک قلبی چند سیم دارد که سر هر یک، الکترودهایی قرار دارد. این الکترودها داخل دهلیزهای قلب بیمار می شوند. سیم ها سیگنال های الکتریکی را به پردازنده ی کوچکی که داخل دستگاه قرار دارد، می فرستند و به این ترتیب دستگاه ریتم ضربان های شما را به صورت دائمی ارزیابی می نماید.

چنانچه دستگاه، ضربان قلب را نامنظم شناسایی کند، پالسی الکتریکی به سوی قلب می فرستد. با این کار ریتم ضربان قلب به حالت عادی برمی گردد. چنانچه این پالس بتواند ضربان را به حالت طبیعی برگرداند، دیگر به شوک قلبی نیازی نیست.

دستگاه الکتروشوک چگونه در بدن قرار داده می شود؟

برای این که دستگاه الکتروشوک در بدن قرار داده بشود، نیاز به یک جراحی کوچک است. این جراحی که در بیمارستان انجام می شود، نیاز به یک داروی آرام بخش دارد تا شما بتوانید احساس راحتی نمایید. شما در حین عمل به خواب می روید. پزشک با استفاده از یک سوزن، سیاهرگ های این منطقه را پیدا کرده و سپس به وسیله ی دستگاه مخصوصی، سیم دستگاه را به درون قلب بیمار می فرستد.

در هنگام عمل، پزشک برای این که اطمینان پیدا کند که سیم در جایگاه خودش قرار گرفته، از اشعه ی ایکس استفاده می کند. سپس پزشک، برش کوچکی را در سینه ی بیمار ایجاد می نماید و از این طریق، دستگاه را در زیر لایه ی پوست قرار می دهد. گفتنی است دستگاه الکتروشوک قلبی شامل پردازنده، تولید کننده ی پالس الکتریکی و باتری قلب است.

پس از این که دستگاه به زیر پوست شما قرار گرفت، پزشک آن را برای یک مرتبه تست می کند. از جایی که در حین عمل به شما داروی مسکن زده می شود، شما این پالس را حس نخواهید کرد. پزشک بعد از این که از عملکرد درست دستگاه اطمینان پیدا نمود، به پوست شما بخیه ای را می زند. انجام این جراحی تنها از ۱ تا ۲ ساعت زمان می برد.

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true

بت اسپات