×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
false

 

شیراز که به شهر گل و عطر بهارنارنج ­ها معروف است، از سالیان دراز مهد ادب، شعر، فرهنگ، هنر و نشانه­ای از قدرت و شکوه ایرانیان شمرده می­شود. وجود بناهای با عظمت تاریخی و فرهنگی متعدد در شیراز و همچنین قرار گرفتن باغ­های گوناگون و بسیار زیبای این شهر در قلب آن سبب شده است که این شهر از اصلی ترین قطب­های گردشگری ایران محسوب شود که سالانه پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیاری از نقاط مختلف جهان باشد. لذا همواره به عنوان یکی از محبوب‌ترین و پربازدیدترین مراکز گردشگری در ایران شناخته می‌شود.

اگر شما هم یکی از افرادی هستید که در حال برنامه ریزی برای یک سفر به یادماندنی می‌­باشید و قصد سفر به شهر بهارنارنج­ های فراموش نشدنی را دارید؛ تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

تاریخچه شهر شیراز

297691.jpg (1920×1080)

استان فارس یکی از استان‌های شکوه‌مند کشور عزیزمان ایران است که از دیرباز در دوره‌­های مختلف، مهد تمدن و شکوفایی به شمار می‌رفته است. شیراز یکی از اصلی­‌ترین شهرهای این استان است که نقشی کلیدی­ در فرهنگ و تمدن فارسی دارد. اهمیت شهر شیراز از دوران هخامنشیان و ساسانیان آغاز شد و پادشاهان بزرگ ایرانی از جمله کوروش و اردشیر بابکان بر آن فرمانروایی می‌کردند. به واسطه حضور بزرگ مردانی چون حافظ، سعدی، قطب الدین شیرازی و … این شهر از همان ابتدا جایگاه بالایی در فرهنگ و ادب فارسی داشته است.

از همان زمان به واسطه مرکزیت نسبی‌اش در منطقه زاگرس جنوبی و قرار گرفتن این شهر در یک منطقه نسبتا حاصل‌خیز و سرسبز، محلی برای مبادلات کالاهای کشاورزی عشایری بوده‌ است. همچنین این شهر از نظر موقعیت جغرافیایی خود در مسیر راه‌های تجاری مهم داخلی ایران قرار گرفته­‌است.

این شهر مانند سایر شهرهای ایران پس از حمله‌ی چنگیز مغول به ویرانی رسید و آثار ارزشمند بسیاری در این حمله نابود شدند. نام شیراز از لوح‌های موجود در ارگ پارسه و یا همان تخت جمشید کشف شده است. این شهر همیشه مرکز هنر و ادب و شعر فارسی بوده و از این رو یکی از قطب‌های اصلی فرهنگ ایرانی-اسلامی است.

بهترین زمان سفر به شیراز

شیراز به دلیل قرار گرفتن در منطقه زاگرس جنوبی دارای آب و هوای بسیار مطبوعی است. از نظر جغرافیایی منطقه ای است که دارای آب و هوایی نیمه خشک می­‌باشد و میزان بارندگی در این شهر زیاد نیست. به عنوان بهترین فصل برای سفر به شیراز می توان بهار را انتخاب نمود چرا که آب و هوایی مطلوب و خنک در انتظارتان می باشد. در تابستان آب و هوای شیراز گرمی خود را دارد و شاید برای بعضی ها گردشگران اذیت کننده باشد. پاییز در شهر شیراز آب و هوایی خنک و دلپذیر دارد و منظره پاییزی شهر بر زیبایی آن افزوده است. در زمستان نیز برای تجربه هوای سرد و برفی و کوهستانی می توانید سفر به شیراز را انتخاب کنید.

با توجه به آنچه گفته شد؛ شیراز در تمام فصول زیبایی خاص و دل­انگیز خود را دارد اما فصل بهار یا به صورت دقیق تر، اواخر فروردین تا اوایل اردیبهشت، بهترین زمان برای سفر به این شهر زیبا می­‌باشد. اردیبهشت در شیراز به دلیل بوی عطر بهارنارنج ­ها و زیبایی‌های باغ­‌های سرسبز آن و آب و هوای بی‌نظیرش، بدون شک بهترین زمان برای مسافرت به این شهر است. شما می‌توانید برای تجربه این حس فوق­‌العاده همین حالا با خرید بلیط چارتر شیراز از سایت ایران چارتر و همچنین مشاهده بهترین و به صرفه ترین هتل­‌های شیراز از همین سایت، یک سفر خوب و به‌­یادماندنی را تجربه کنید.

مکان­های دیدنی شهر شیراز

شیراز یکی از شهر تاریخی کشورمان ایران است و دارای آب و هوای خوش و واقع در استان فارس می‌­باشد. مکان­‌ها و نقاط دیدنی این شهر یکی از پربازدیدترین مناطق گردشگری ایران محسوب می‌­شوند. در این شهر شما علاوه بر توانایی تجربه لذت تاریخ‌­گردی، می‌­توانید در طبیعت زیبا و ناب این شهر این به گشت و گذار بپردازید و از دیدن مناظر آن حداکثر لذت را ببرید. علاوه بر این دو، استان فارس و به خصوص شهر شیراز از لحاظ مناطق تاریخی و وجود آثارهای باستانی، رستوران های لوکس و… بسیار غنی است.

باغ­‌های زیبای شهر شیراز

شهر شیراز به دلیل برخورداری از آب و هوای مطبوع و خوب، در اکثر فصول سال به خصوص در فصل­‌های گرم@­تر، باغ­‌های زیبا و منحصر به فردی دارد که نظر اکثر گردشگران را به خود جلب می­‌کند.

باغ ارم

این باغ از جاذبه­‌های گردشگری شهر شیراز و از باشکوه‌ترین باغ های ایرانی است که هنوز معلوم نیست که چه کسی برای اولین بار این باغ را بنا نهاده است ولی قدمت آن را می‌­توان به زمان خاندان­‌های سلطنتی مغول و سلجوقیان نسبت داد. در باغ ارم شیراز علاوه بر وجود درختان مرکبات و خیابان­‌های طویل آن که بسیار برای گردشگران جذاب است؛ وجود کتیبه­‌های قدیمی، معماری­‌های زیبا، نقاشی‌ها و کاشی‌کاری‌های رنگی، از دیگر علل زیبایی آن محسوب می­‌شود. این باغ به دلیل تنوع گل‌­ها و درختان، به نام باغ گیاه شناسی نیز شناخته می­‌شود.

باغ جهان نما

شما در شهر شیراز می­‌توانید باغ­‌های بسیار زیبا و با شکوه با قدمتی بسیار زیاد را مشاهده نمایید. یکی دیگر از قدیمی‌­ترین باغ‌­های شیراز که بازدید از آن را به شما توصیه ­می­‌کنیم؛ باغ جهان نمای شیراز است. تاریخ ساخت این باغ به صورت دقیق معلوم نیست ولی قدمت آن بسیار زیاد است و قدیمی‌­ترین باغ شهر شیراز به حساب می‌­آید. وجود عمارت زیبا و چشم‌­نواز میان این باغ، نشان­‌دهنده رابطه نزدیک باغ با فرهنگ سنتی ایران می­‌باشد. این باغ در دوره­‌های مختلف مورد توجه پادشاهان قرار گرفته است به گونه‌­ای که حتی در دوره زندیه مورد بازسازی قرار گرفته است.

مکان­های تاریخی و فرهنگی شهر شیراز

320803.jpg (1920×1080)

شهر شیراز از دیرباز نقش بسیار پررنگی در تاریخ و فرهنگ و هنر فارسی داشته است به گونه ای حتی برای چندین سال در حکومت­‌های گوناگون به عنوان پایتخت کشور ایران شناخته می­‌شد. لذا با این پیشینه، وجود مکان­‌های تاریخی فراوان و همچنین مکان­‌های فرهنگی در این شهر­، دور از ذهن نیست.

حافظیه

حافظیه یکی از مکان­‌های بسیار زیبای شیراز است که اغلب گردشگران با سفر به شهر شیراز از آن دیدن می­‌کنند. این مکان دیدنی، مقبره شاعر بزرگ ایرانی، حافظ شیرازی می­باشد که وی از شعرای قرن هشتم قمری می­‌باشد و به «لسان الغیب» نیز معروف است. او از بزرگ­ترین شعرای زبان فارسی بوده که بسیاری از اشعار او برگرفته از مفاهیم قرآنی است. با سفر به شیراز و بازدید از حافظیه، شما می­‌توانید تالار حافظیه، کاشی کاری های داخل گنبد، نقوش کهن و غزل های دیوان حافظ بر سنگ­های مرمر را تماشا کنید. در کنار این زیبایی­‌های معماری، گرفتن عکس­‌های یادگاری در کنار انبوه درختان بهارنارنج خالی از لطف نیست. با خرید بلیط تهران شیراز و همچنین بلیط چارتر شیراز از این مکان فرهنگی و زیبا دیدن کنید و خاطره­ای به یاد ماندنی­ برای خود و اطرافیانتان ثبت نمائید.

سعدیه

923314.jpg (1920×1080)

یکی از مکان­‌های دیدنی شهر شیراز که بازدید از آن را به شما توصیه می‌­کنیم؛ سعدیه استد که محل سکونت استاد سخن، سعدی شیرازی است. در سعدیه علاوه آرامگاه سعدی شیرازی، آرامگاه شوریده شیرازی و چند تن از بزرگان نیز وجود دارد. از جمله جذابیت­‌های بازدید از سعدیه آن است که حوض زیبایی در آن وجود دارد که گردشگران درون آن سکه می­انداختند. سبک معماری این آرامگاه یه صورت سنتی ایرانی بوده است و نقاشی آن نیز بر همین اصل است. شما پس از فراغت از بازدید از آرامگاه می‌­توانید به گشت و گذار در باغ بزرگی که سعدیه در آن واقع است؛ بپردازید. این باغ در فصل­‌های گرم سال پوشیده از گل­های زیبا و رنگارنگی می­‌باشد.  

تخت جمشید

تخت جمشید یا پرسپولیس (عنوان یونانی تخت جشید)، قدمتی بیش‌از ۲۵۰۰ سال دارد که از اصلی ترین و همچنین یکی از زیباترین و بهترین جاهای دیدنی شیراز است. این بنای عظیم و تاریخی، پایتخت باشکوه حکومت هخامنشیان است و بسیاری از گردشگران بزرگ آن را نماد عظمت و شکوه تمدن ایرانی‌ می­‌دانند. این عمارت باشکوه به دستور داریوش هخامنشی ساخته شده است و با وجود حملات متعدد و گوناگونی در طول دوره­‌های متخلف به آن شده است؛ هنوز بخش­هایی از آن باقی مانده است. البته که بخش اعظم آن ویران شده است. با این وجود این اثر یکی از مهم­‌ترین آثار تاریخی کشور محسوب می­‌شود و زیبایی خود را حفظ کرده است و سالانه از نقاط مختلف جهان برای بازدید از این بنای عظیم به شیراز می­آیند. وجود کتیبه­‌های قدیمی و زیبای این بنا در کنار مجمسه­‌ها و کاخ­‌های آن، تجربه‌­ای متفاوت و جذاب را برای شما به وجود می‌­آورد و شما را به یاد شکوه و عظمت ایران باستان می‌اندازد.

پاسارگاد

با وجود اینکه این اثر تاریخی در نزدیکی شهر شیراز قرار گرفته است ولی همیشه به عنوان یکی از اماکن دیدنی این شهر محسوب می­‌شود. پاسارگاد از جاهای دیدنی و مهم شهر شیراز است که از دوره هخامنشیان به جا مانده است. مورخان معتقداند که این مکان به دستور کوروش کبیر ساخته شده است و محل فرمانروایی وی بوده که هم اکنون آرامگاه او در این محل قرار دارد. از طرفی شهر پاسارگاد یا به قول معروف شهر سلیمان، که منطقه­ای در بین اصفهان و شیراز است شامل سازه­‌هایی نظیر آبنمای باغ شاهی، باغ پادشاهی، کاخ دروازه، کاخ بار عام، قصر اختصاصی، آتشکده، دو کوشک، آرامگاه کمبوجیه و کاروانسرای مظفری است.

ارگ کریم خان

ارگ کریم خان از اماکن دیدنی و مشهور شیراز است و به ارگ کریمخانی و ارگ شیراز نیز شناخته می‌­شود. این ارگ محل اسکان و حکومت کریم خان زند بوده است و قدمت آن به حداکثر ۱۰۰ سال پیش باز می­‌گردد. ساختمان این ارگ ترکیبی از مسکونی و نظامی است و به گونه‌­ای طراحی شده است که برج‌های بلندی در چهار گوشه دارد. وجود دیوارهای آجری این بنا نظر هر بازدید کننده­ای را به خود جلب می­‌کند.

بازار وکیل

بازار وکیل شیراز از معروف ترین مراکز خرید شیراز محسوب می‌شود که تا امروز به فعالیت خود ادامه داده است و محصولات گوناگونی را به گردشگران عرضه می­‌کند. شما در این بازار می‌­توانید صنایع دستی این شهر را از جمله گلیم‌­های زیبا، لباس­های قشقایی، نمدهای گوناگون، انواع ست چرم و … تهیه کنید. معماری این بازار به دوره زندیه باز می‌­گردد که طاق­‌های ضربی این بنا به خوبی نمایان­گر قدمت این بازار می­‌باشند. این بنای تاریخی در نزدیکی حمام وکیل و مسجد وکیل قرار دارد. اگر شما هم بلیط چارتر شیراز را رزرو کردید، می توانید به بازدید از بازارهای این شهر هم بپردازید.

حمام وکیل

این بنا در مرکز شهر و در غرب مسجد وکیل قرار دارد. از اماکن دیدنی شهر شیراز محسوب می­شود که قدمت آن به دوره زندیه برمی­گردد. این حمام از بخش­های مختلفی تشکیل شده است و بخش درونی این بنا به چند قسمت تقسیم می‌شود که در زمان خود، مخصوص به انجام کار مشخصی بوده اند که در حال حاضر با قرار دادن مجسمه­هایی طبق شرایط و با پوشش زمان قدیم در حمام،  تا حدود زیادی، آن زمان را برای ما تداعی می­کند. یکی از زیباترین بخش­های این حمام که هر بازدید کننده­ای آن را مشاهده کرده است؛ بخش «شاه نشین»  است که در زمان خود متعلق به کریم خان زند و نزدیکان و اطرافیان وی بوده است.

مکان­‌های مذهبی شهر شیراز

از میان نقاط دیدنی شهر شیراز، می­توان به عنوان دیگر اماکن گردشگری آن، به مکان­های مذهبی این شهر اشاره کرد. از آن جایی که شیراز برای سالیان طولانی یکی از مراکز فرهنگی و سیاسی ایران بوده است، مکان­های مذهبی فوق­العاده زیبایی نیز در آن هستند که نظر هر گردشگری را به خود جلب می­کند.

شاهچراغ

«حرم بن موسی شاهچراغ (ع)» یا «حرم احمد» که به شاهچراغ معروف است؛ آرامگاه برادر امام رضا (ع) می­باشد که بنا بر نظر مردم، جناب احمد پسر بزرگ امام موسی کاظم (ع) می­باشد. یکی از زیباترین و وسیع‌ترین بناهای مذهبی شهر شیراز، همین شاهچراغ است و در طول سال مسافرانی زیادی به دیدن این مکان دیدنی می­روند. بازدید از مقبره­‌های گوناگون، شیشه­های رنگی این زیارتگاه و همچنین معماری زیبای اسلامی- ایرانی شاهچراغ در کنار کاشی­کاری های جذاب و آینه­کاری­های فوق­العاده­اش می‌­تواند برایتان بسیار خوشایند و دلپذیر باشد. در کنار زیبایی های زیارتگاه، شما می‌­توانید از موزه شاهچراغ نیز دیدن بفرمایید. این موزه با داشتن اشیای نفیس، سفالی، نسخ خطی و… نظر بسیاری از بازدیدکنندگان به خود جلب کرده است.

مسجد نصیر الملک

یکی از زیباترین اماکن دیدنی شهر شیراز، مسجد نصیر الملک می­باشد که بازدید از این مسجد تجربه بی­نظیری را برایتان به وجود می­‌آورد. بدون شک ترکیب شیشه­‌های رنگی این مسجد در کنار معماری باشکوه آن و وجود نقاشی­‌های متنوع، زیبایی این مکان را دوچندان می­‌کند. این مسجد به عنوان یکی از ۱۰ مسجد برتر جهان شناخته می‌­شود که گردشگران زیادی سالانه از آن بازدید می­کنند. امروزه با در دسترس بودن دوربین و گوشی­‌های تلفن همراه، کمتر کسی هست که به بازدید از این مسجد رفته باشد و عکسی از فضای زیبا و رنگارنگ آن نگرفته باشد.

مسجد وکیل

این مسجد از زیباترین مساجد کشور بوده و زمان ساخت آن به دوره زندیه برمی­‌گردد و به دستور کریم خان زند ساخته شده است. این مسجد باشکوه که از معروف‌ترین اماکن گردشگری شیراز است؛ از لحاظ هنر و معماری اهمیت بسیاری دارد چرا که ساخت تزئینات این مسجد بسیار زیبا و جذاب می‌­باشد. یکی از زیباترین قسمت­‌های مسجد وکیل، طاق مروارید بوده که در بخش شمالی مسجد قرار دارد و کاشی­کاری ­هفت رنگ آن و وجود نقوش اسلیمی آن، بر زیبایی­اش افزوده است. این مسجد در نزدیکی بازار وکیل، حمام وکیل، ارگ کریم خان و … قرار دارد که به سبب این نزدیکی تعداد بازدید کنندگان این اماکن افزایش یافته است.

دروازه قرآن

دروازه قرآن از دروازه­‌های ورودی سمت شمال شهر شیراز است که مسافرانی که از سمت اصفهان به این شهر می آیند از این دروازه می­‌گذرند. این دروازه از جاهای دیدنی شهر شیراز بوده که  از زمان­‌های قدیم به جا مانده است. پیشینه این بنا به دوران دیلمیان می‌رسد. در اتاقک بالایی دروازه، دو جلد قرآن دست نویس که به ابراهیم سلطان نوه شاهرخ تیموری تعلق داشته، نگهداری می‌شد. این دو قرآن‌ امروزه در موزه‌ پارس شیراز واقع در باغ نظر نگهداری می‌­شوند. این دروازه به مرور زمان دچار خرابی زیادی شده است که در زمان کریم خان زند بازسازی شده و دو قرآن گفته شده در بالای آن قرار گرفته است.

مکان­‌های طبیعی شهر شیراز

برای علاقه مندانی که همواره سعی کرده­اند که به دیدن مناظر طبیعی بپردازند؛ شهر شیراز نیز یکی از شهرهای جذاب ایران می­باشد که دارای زیبایی­های طبیعی و گردشگری زیادی است. این شهر همواره مسافران زیادی را به خود جذب کرده است.

آبشار مارگون شیراز

یکی از مناظر بسیار زیبا و دیدنی شیراز برای علاقمندان به طبیعت‌­گردی، آبشار مارگون است که به آن آبشار چشمه‌ای نیز گفته می‌­شود. این آبشار به‌ علت نبود رودخانه­‌ای برای تامین آب مبدا و خروشیدن آب آن از چند چشمه، به این نام شهرت دارد. ارتفاع آب این آبشار بسیار بلند است و حجم آب قابل توجهی دارد که خود باعث به وجود آمدن منظره زیبایی در این منطقه شده است. دیدن از این آبشار به خصوص در فصل تابستان بسیار توصیه می‌­شود چرا که یکی از مناطق سرسبز شیراز می‌­باشد و همچنین از آب و هوای خنک و معتدل و خوبی برخودار است. در تابستان آب این آبشار سرد و لذت­بخش است که تجربه خوبی را برای شما رقم می­زند. به دلیل وجود امکانات رفاهی مناسب در کنار این آبشار، شما می­‌توانید برای اقامت در اطراف آن چادر بزنید و از مناظر آن دیدن فرمایید.

دریاچه مهارلو

این دریاچه در فاصله ۲۵ کیلومتری از شهر شیراز قرار دارد. علت قرار گرفتن نام این دریاچه در این لیست آن است که دریاچه مهارلو، دریاچه­‌ای صورتی رنگ است که هر ساله مسافرانی صورتی یا همان فلامینگوها را را میزبانی می‌­کند. این دریاچه از مکان­‌های دیدنی شهر شیراز در فصل پاییز به شمار می‌­رود. مقدار آب این دریاچه بی­نظیر متاسفانه نسبت به سال­‌های گذشته کاهش پیدا کرده است و اگر شما قصد دیدن از این منظره طبیعی شگفت­‌انگیز را دارید؛ توصیه می­‌شود که در فصل­های بارانی به آن جا بروید. برای تهیه بلیط تهران شیراز و همچنین هتل شیراز می توانید از سایت ایران چارتر استفاده کنید.

تنگ دم اسب

منطقه بسیار زیبا و رویایی که در فاصله ۴۰ کیلومتری از جنوب شهر شیراز واقع شده است. این تنگه و آبشار آن یکی از مناطق ییلاقی اطراف شیراز که از طبیعت بسیار زیبا و خیره کننده‌ای برخوردار است. بازدید از این تنگه در فصل بهار که کوه­های اطراف سرسبز هستند و گل­های زیادی در دامنه کوه روییده است؛ بسیار توصیه می‌­شود. در همین فصل به دلیل باران­های بهاری، تنگه پر از آب بوده و هوای معتدل و خوبی را برای شما به وجود آورده است. مشاهده این مکان بسیار دیدنی برای گردشگرانی که عاشق طبیعت زیبا و بکر هستند؛ بسیار توصیه می­‌شود.

غار گبر

در فاصله ۳۰ کیلومتری از شهر شیراز غار گبر قرار دارد که یکی از مکان‌­های دیدنی این شهر محسوب می‌­شود. غارها یکی از شگفتی­‌های روی زمین هستند که دیدن آن­ها بسیار جذاب است. این غار در کوهی بلند قرار دارد. جالب این جاست که برای مشاهده آن، تا فاصله چند قدمی متوجه وجودش نخواهید شد. پس از گذشت از یک مسیر سرازیر و رسیدن به کف غار، زیبایی آن دو چندان می‌­شود. قرار داشتن ستون­ها و قندیل­های آهکی متعدد در درون این غار، فضای بسیار زیبایی را برای شما به وجود می‌­آورد. از تمامی بخش‌­های غار آب خنک و زلالی می­‌چکد که باعث مطبوع شدن فضای داخلی غار می­‌شود. 

مکان­های تفریحی شهر شیراز

565652.jpg (1920×1080)

شهر شیراز نیز مانند سایر شهرهای ایران علاوه بر جاذبه های گردشگری تاریخی و مذهبی و فرهنگی، دارای مکان­‌های تفریحی نیز هست که بازدید از آن­ها یک سفر کامل و خاطره انگیز را برای شما به ارمغان می‌­آورد.

پارک کوهستانی دراک

این پارک یکی از بزرگ­ترین بوستان­‌های ایرانی است که در دامنه غربی کوه دراک و در کنار سد تنگ سرخ قرار دارد. این پارک کوهستانی از جاذبه­‌های گردشگری شهر شیراز محسوب می‌­شود. از مکان­‌های دیدنی و تفریح­های هیجان­انگیز این پارک می­توان به باغ گیاهان دارویی، دریاچه مصنوعی، چرخ و فلک بزرگ آن، تله کابین، زیپ لاین و… اشاره کرد. شما می‌­توانید برای اقامت در این پارک جنگلی، هتل­‌های با کیفیت آن را از سایت ایران چارتر رزرو نمایید.

لونا پارک

اگر قصد سفر به شیراز به همراه خانواده و یا دوستان خود را دارید؛ رفتن به لونا پارک می­تواند پیشنهاد خوبی برای شما باشد. این پارک در شمال شهر شیراز و در کنار دروازه قرآن قرار دارد. آب و هوای کوهستانی و مطبوع این پارک باعث شده است که بر امتیازات این مکان تفریحی افزوده شود. شما در لونا پارک مانند سایر شهربازی­‌های کشور می­‌توانید از وسایل مختلف استفاده کنید و یک روز پر از هیجان را تجربه نمایید. امکانات رفاهی خوبی که این پارک دارد باعث شده است که مسافران اسکان راحت تری در این پارک داشته باشند.  

 

منبع : ایران چارتر

 

 

 

 

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true

بت اسپات