×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
false

پرسشنامه ابزار اصلی جمع آوری داده ها در تحقیقات پیمایشی است. در اصل ، این مجموعه ای از سوالات استاندارد شده است ، که اغلب به آن آیتم ها نیزگفته می شود ، که به منظور جمع آوری داده های فردی در مورد یک یا چند موضوع خاص ، از یک طرح ثابت پیروی می کنند.

 بعضی اوقات پرسشنامه ها با مصاحبه اشتباه می شوند. در حقیقت ، پرسشنامه شامل نوع خاصی از مصاحبه می شود – یک تماس رسمی ، که در آن مکالمه با متن بندی و ترتیب سوالات قرار داده می شود. پرسشنامه اغلب به روشی استاندارد اجرا می شود ، یعنی به همان روش برای تمام پاسخ دهندگان نظرسنجی. منطق استاندارد سازی سوالات و پاسخ ها این است که تنها در صورت محرک یکسان برای همه پاسخ دهندگان یک نظرسنجی می توان قرار داد.

اهمیت پرسشنامه

برای سالهای متمادی ، طراحان  پرسشنامه به طراحی پرسشنامه به عنوان یک هنر نزدیک شده اند ، اما تحقیقات اساسی در طول سی سال گذشته نشان داده است که علم زیادی در تهیه پرسشنامه  و نظرسنجی خوب وجود دارد. در اینجا ، در مورد مشکلات و بهترین شیوه های طراحی پرسشنامه بحث می کنیم.

شاید مهمترین بخش از روند هر پژوهش ، ایجاد سؤالاتی باشد که نظرات ، تجربیات و رفتارهای مردم را به طور دقیق اندازه گیری کند. اگر اطلاعات جمع آوری شده بر روی پایه ای متزلزل از سؤالات مبهم یا مغرضانه ساخته شود ، نمونه گیری دقیق و میزان پاسخگویی زیاد هدر خواهد رفت.

پرسشنامه استاندارد چیست؟

پرسشنامه های استاندارد ابزار هایی دقیق جهت جمع آوری اطلاعات هستند . این پرسشنامه ها می توانند شامل چندین پرسش شود . پرسشنامه استاندارد قبلا طراحی شده ند و به دفعات زیادی مورد آزمون و خطا قرار گرفته اند .یک پرسشنامه هنجار شده جاصل مطالعه و کاربرد پرسشنامه های متعددی است که برای اهداف و متغیرهای مختلف طراحی شده است و محققان از بین آنها به پرسشنامه ای روا، پایا و دقیق  که بر روی جوامع مختلف اجرا شده و نهایتا منجر به نتیجه ای قابل استناد شده است، دست یافته اند.

هدف پرسشنامه

هدف اصلی پرسشنامه استخراج داده ها از پاسخ دهندگان است.

این یک روش نسبتاً ارزان ، سریع و کارآمد برای جمع آوری داده های زیاد است حتی اگر محقق حاضر به جمع آوری این پاسخ ها از اول نباشد.

 

اما یک عامل مهم که باید به آن توجه داشته باشید این است که یک پرسشنامه روند تجزیه و تحلیل پاسخ ها نیست. این روند در حال بررسی است.

نظرسنجی در مقابل پرسشنامه

با گذشت زمان ، نظرسنجی ها و پرسشنامه ها با هم مخلوط شده و به صورت متناوب مورد استفاده قرار می گیرند. آنها یکسان نیستند تفاوت ظریف اما مهم است.

پرسشنامه لیستی از سؤالاتی است که برای جمع آوری داده ها در مورد شخص یا چیزی مورد استفاده قرار می گیرد. برای انجام تجزیه و تحلیل آماری یا یافتن روندها و الگوهای استفاده نمی شود. به عنوان مثال ، وقتی شما در یک مسابقه ورزشی شرکت می کنید یا جایی که معاینه در آن انجام می شود مراجعه کنید ؛ مجبورید به یک سری سؤال در مورد وضعیت جسمی فعلی خود پاسخ دهید.

پاسخ هایی که شما ارائه می دهید برای درک سلامت کلی شما ، ارزیابی خطر و در بعضی موارد به یافتن یا تشخیص مشکلات کمک می کند. این به عنوان بخشی از مجموعه داده های بزرگتر برای روشن شدن تصویر بزرگتر یا یافتن روند در یک جمعیت استفاده نمی شود.

بررسی کمی متفاوت است. به جای جستجوی پرسشنامه های فردی ، برای درک روند ، انجام تجزیه و تحلیل دقیق و افشای بینش های عمیق استفاده می شود. نکته مهم در این نظرسنجی ، جمع آوری داده ها با هدف صریح تحلیل است.

دانلود پرسشنامه

همانطور که در مور اهمیت پرسشنامه توضیح دادیم دانلود پرسشنامه هم از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه مبنا و بیس کار شما را تشکیل میدهد پس لازم هست که دانلود را از وب سایت های معتبر انجام دهید تا خللی در انجام تهیه داده ها به وجود نیاید.

فروشگاه پرسش سنج

تیم پرسش سنج با تجربه فراوانی که در زمینه داده های اماری و تحقیقات میدانی که دارد اقدام به تاسیس فروشگاهی استاندارد در جهت براورده کردن نیازهای بخش علمی کشور می باشد.و شما طریق لینک های قرار داده شده در مقاله و یا ادرس اینترنتی(porseshsanj.ir) قادر خواهید بود که پرسشنامه خود را تهیه نمایید

تحریریه‌ ی ما در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی ( رپورتاژ آگهی ) نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true

بت اسپات